Sunday, April 17, 2011

4 cara mendidik anak mengikut rasulullah

salam~


arini aku nak jadi ustazah yang tak bertauliah untuk korang..nak tak?nak tak? free of charge ni.tak yah bayar pape pun.lagi dapat pahala lagi tau ^^ sebenarnya entri kali ni lebih sesuai untuk ibu-ibu..bapak-bapak ya..tapi kalau ade sesape yang nak kawen tu lagi elok baca so that boleh prepare awal-awal kan?iye ke tidak~ ? :) ok, proceed....


sebenarnye rasulullah dah pon menggariskan 4 panduan untuk mendidik anak dengan betul.


1. untuk anak-anak yang masih kecik lagi iaitu dari dorang baby sampai lah dorang umur 6 tahun ( mumayyiz), parent di galakkan untuk selalu bergurau and belai anak-anak ngan peeeennuuuh~ kasih sayang. 

2. bagi yang baru meningkat dari umur 7 tahun sampai la ke tahap akhil baligh ( 14 tahun), parent mesti la didik anak- anak dengan lebih tegas dan lebih bdisiplin.bukan bermaksud wajib pukul anak.no..no...tapi bagi mereka arahan and tanggungjawab untuk menjaga diri sendiri dan sekeliling. dalam mase yang sama kene jugak bagi perhatian.



3. bila anak dah meningkat umur antara 15 tahun ke 21 tahun (dewasa) pulak, rapatkan diri dengan anak-anak and didik dorang dengan cara berkawan, bertukar pendapat and hormat pendapat dorang.sebab dorang dah boleh berfikir dengan betul dan waras asalkan tak bertentangan dengan syariat~~.

4. ok, bila anak yang dah lebih dari 21 tahun.. parent dah tak boleh nak halang apa yang anak-anak nak buat sebab kebebasan untuk hidup mesti lah di beri asalkan tak bertentangan dengan syariat. apa yang boleh parent buat ialah. bertindak sebagai advisor aka penasihat peribadi. apa yang tak betul perlu di tegur lagi supaya semua tindakan dorang masih lagi boleh di kawal.


jadik tu sahaja ye anak-anak pelajaran kita untuk hari ni. semoga anak-anak mendapat kap.ba.ra.kap.alif.taa.nun...keberkatan~.hehehe...

ok.bai