Monday, May 16, 2011

bukan senang nak mengajar orang yang bernama pelajar

salam~
just nak buat simple entri untuk sesape yang mengajar budak-budak ke...mak budak ke..bapak budak ke.."SELAMAT HARI GURU". sebenarnya bukan senang nak jadi cikgu ni.banyak wooo cabarannya...salah satu cabarannya..macam aku.masalah nak communicate dengan student sebab mostly dorang ni bangsa asing!bukannya aku mengajar makhluk asing ye.no-no-no.  *saje letak.comei giler.grrr* bukan apa.banyak sangat communication error..kadang rasa nak cakap je dengan dorang....* what the hacked are you talking abouttttt???* tapi memandang kan sebagai seorang guru yang bertauliah+berdedikasi+bertanggungjawab+beretika+berapabanyaknakmerapudaaa aku cuba tenang kan pikiran dan berkomunikasi secara normal.erkk?jap..normal?bygone. tapi sebenarnya ada yang kelakarnya jugak kalau bercakap dengan dorang ni..ye la..mostly student aku ni cina and memang Bahasa Melayu dorang or Bahasa Inggeris dorang macam...ermmmm....aaa....erkkk??? ( malas nak cakap) sebab nya kadang apa yang dorang nak cakap tu tak sampai sebetul-betulnya untuk kita paham.ok.biar aku explain!



situation 1:
location: bilik darjah ( ayat skema )
cikgu: mana encik zul?
murid A: o..dia tgah bleak ( break ) down teacher….( slang cina jinjang )
cikgu: ha?break down???
murid B: dia tgah kua rehat miss
*rupenye dia nak ckp en.zul tgh break T___T*
situation 2: 
location: di mana ade kejadian, d situ la lokasi nye
cikgu: ok, is there any question u want 2 ask?
murid: ha..got2!!lecturer2..i want 2 ask bout this aaahh ( slang cina jinjang )
* 1st time student panggil ngn panggilan lecturer..slalu miss ke, teacher ke, madam ke..x gitu kome?*
situation 3: 
location: ketam ( kelas komputer )
cikgu: ok, please log in as usual ok
murid: teacher2..u problem!!! ( sambil angkat tangn n ckp ngn penuh semangat)
cikgu: ouh no!! pe salahku??!
* rupenye dia ckp dia ade problem dgn komputer dia.haihh~!
situation 4:
location: ketam gak
murid: teacher aaahh, wat is citijencip r? ( nak kate jawa, x gak..cina jinjang giler2 tol)
cikgu: oo..that’s citizenship..kerakyatan.
murid: then, me leh?
cikgu: u are malaysian.
murid: ooo..ok2…sambil taip ngn bunyi keyboard “ketak-ketuk” 
M.A.L.A.Y.S.I.O.…malaysian!ok, done!!
* T_______T teringat cam imuda berlakon dulu…hye my name is Sam.. S.U.E…Sam :) *
kadang2 bile kite baca o kite dgr org lain bercerita, kite rase cm bese je.tapi kalo kite sendiri kat tempat kejadian.konfirm kita sendiri geleng pale and rase nak hentak kat dinding sebab communication error yang cm ni..

but the most interesting part kat kolej aku is.........*testing food time babeyh*


*nyummilicious*
hehehe..memang fun giler..ni baru dessert.belum lagi yang lebih dasat!yang lagi best time production tu..sebab boleh belajar sekali teknik-teknik buat kek :) free of charge pulak tu!bahahha...


muka excited nak pelahap kek 1 Malaysia


keja aku tolong tengok je.perlu kan usaha yang tinggi jugak wooo~~

tadaaaa....dah siap!fruit chiffon cake :)

so...conclusionnya..walaupun kadang tensen dok mengajar student tapi sebenarnya ada jugak memori yang best sebagai cikgu ni :) tapi ingat senang ke nak ajar dorang ni jadik pandai sampai dorang reti buat semua makanan-makanan yang cam best...memang susah wa cakap! bak orang omputih kata..."no pain no gain" ( pe kejadahnya kaitannya pun aku tak tau)

ps: selamat hari guru untuk semua cikgu-cikgu!! and terima kasih pada sume cikgu-cikgu yang dah mengajar saya dari sekolah rendah sampai dah masuk universiti.tapi a big thanks to my very special teacher aka MAK AKU sebab mengajar aku erti kehidupan selama ini.big hug!

tu je.ok bai.


No comments: