Friday, May 20, 2011

bertunang tanpa sedar?

salam~


I rasa hari ni memang ramaikan orang kat luar sana yang pernah/sedang bercouple kan? konpem yang tengah syok-syok bercinta mesti lah ada yang dah siap plan nak berkahwin, bertunang masa akan datang kan? tapi masalahnya sekarang..."tunggu lah..duit tak cukup" ..."sekarang tak ready lagi..nak enjoy dulu"...


tapi sebenarnya dalam kita tengah hangat bercinta tu sebenarnya kita boleh jadi tunangan orang tanpa kita sedar!ha??nak tertelan halkum dengar??ye la..suka ati mak bapak tiri jiran pak latip je ye nak jadi tunang orang!ha..ok.sebenarnya dalam syarak ada menyatakan bahawa status kita akan bertukar kepada tunangan orang secara automatik bila kita menyatakan persetujuan kita untuk terima lamaran pasangan kita.walaupun belum konpem kita akan kahwin dengan dia!


contoh:


mat: u~~i dah lama la minat dengan u..bak kata orang...tido malam tak lena ( sebab banyak nyamuk)..makan tak kenyang ( sebab tak cukup duit nak beli makanan) , mandi tak basah ( memang la..mandi kambeng je!) i nak kahwin dengan u boleh tak??boleh?boleh?


tipah: hehehe..u ni..ade-ade je la..kalau tak malu sila lah masuk minang!i pun dah gatal nak kahwin gak.hehehe * senyum-senyum malu*


ha..walaupun perbualan ni secara malu-malu siput tapi si mat memang ada niat nak kahwin dengan si tipah! dan si tipah pun dah bersetuju and rela hati nak bersuamikan si mat.walaupun dorang tak tahu bila akan bernikah tetapi persetujuan antara dua-dua pihak dah berlaku~~ walaupun tanpa pengetahuan ibu bapa! so..sekiranya ada lelaki lain yang cuba nak potong line a.k.a nak masuk minang si tipah ni and dia tetiba pulak terima pinangan lelaki tersebut sebab dah penat nak tunggu mat masuk meminang.maka hukum nya..HARAM!!


tetapi menurut hukum islam pertunangan itu hanya akan berlaku sekiranya gadis itu adalah seorang yang waras, bijak, yang akhil baligh,yang pandai membawa diri.maksudnya, dia reti membezakan keputusan yang dia buat itu sama ada betul atau salah!


but!!untuk budak-budak yang belum baligh, that's mean yang setakat budak kecik yang baru masuk tadika ke..baru darjah 3 ke tapi dah pandai bercintan-cintun..tu tak di kira sebagai pertunangan yang SAH!or kot-kot ada lelaki yang tangkap syiok ngan pempuan yang bimbo ke..selenge ke..tak pun yang otak separa 3 ke..ha..yang tu kena serah kan keputusan pada wali untuk bertunang.dengan syarat...wali nya seorang yang waras la..jangan yang tiga suku gak. :)


so, pada sesape yang dekat luar sana tu..sekira nya kita sedang bercinta..berhati- hati bermain dengan kata sebab kita kena tau beza antara hukum syarak dan hukum adat yang di tetapkan. jangan suka- suka cakap setuju nak kahwin dengan si pulan tapi tup tup kahwin dengan orang lain lak..




ps: renung-renungkan dan selamat beramal ^^





tu je..ok bai.





12 comments:

blackroses said...

bagus perkongsian ni..tapi akak dah kawinpun...

Bercakapdengankaki (BDK) said...

kira akak dah selamat r :)

... said...

nice sharing :D

Bercakapdengankaki (BDK) said...

tq syg.sma2 kita ingat mengingati :)

Araqa said...

info yg berguna.. thnx :)

Ain Atika Zailani said...

wahh yeke? baru kite tau...huhuhu....so tak yah buat kenduri tunang lah ni...heheh gurau ye..thanks for sharing info ye??

eLLa said...

nice info...

Bercakapdengankaki (BDK) said...

ara_Qa: your wc my dear ^^

Bercakapdengankaki (BDK) said...

Ain Atika Zailani 2 la kan..save ckit bajet.hahahah...ur wc ^^

Bercakapdengankaki (BDK) said...

eLLa : tq dear :)

kindergartenlibrary said...

ada kata tak betul ..
konpius2 ~

Bercakapdengankaki (BDK) said...

nelly: napa yunk?